שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » הניו יורק טיימס: זה ההסכם המתגבש בין וושינגטון לטהרן
על פי הדיווח, ארה"ב חותרת להסכם "לא רשמי ולא כתוב", שבמסגרתו תתחייב איראן לא להעשיר אורניום מעבר ל-60% ותימנע ממכירת טילים בליסטיים לרוסיה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב | צילום: BiksuTong, שאטרסטוק

על פי דיווח בניו יורק טיימס היום (חמישי) ארה"ב חותרת להסכם לא רשמי ולא כתוב עם איראן, כדי למנוע משבר גרעיני. חידוש השיחות בין איראן לארה"ב נועדה להפיג את המתיחות בין שתי המדינות ולהפחית את הסיכון לעימות צבאי. על פי הדיווח, הסכם לא רשמי, ככל הנראה לא ידרוש את אישור הקונגרס.

על פי הדיווח, ההסכם ייחתם בטווח הזמן המיידי. מאחר והצדדים מעוניינים בהסכם שימנע הסלמה נוספת במערכת היחסים ביניהם, כשברקע ההתקדמות המשמעותית בתוכנית הגרעין של איראן מאז פרישת נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מהסכם הגרעין ואספקת הנשק והמל"טים לרוסיה.

עוד מבחזית החדשות

על פי ההסכם המתגבש, איראן תסכים לא להעשיר אורניום מעבר לרמת הייצור הנוכחית שלה, של 60%. בנוסף, תפסיק איראן את ההתקפות שלה על הכוחות האמריקאיים בסוריה ובעיראק, תרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם פקחי גרעין בינלאומיים ותימנע ממכירת טילים בליסטיים לרוסיה.

בתמורה, איראן מצפה שארה"ב תימנע מהחמרת הסנקציות הכלכליות נגדה, לא תעצור מכליות נפט, כפי שעשתה לאחרונה, ולא תדרוש צעדים נגד איראן באו"ם או בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

איראן גם מצפה מארה"ב להפשיר נכסים איראניים שהקפיאה בשווי מיליארדי דולרים, כשהשימוש בהם יהיה מוגבל למטרות הומניטריות בלבד. בתמורה, תשחרר איראן שלושה אסירים איראנים-אמריקנים, שארה"ב טוענת שנעצרו שלא כדין.

כזכור, בשבוע שעבר אפשרה ארה"ב לעיראק לשלם חובות אנרגיה בסך 2.76 מיליארד דולר לאיראן, כשהכסף יוגבל לשימוש על ידי ספקי צד שלישי שאישרה ארה"ב, במטרה לחלק מזון ותרופות לאזרחים איראנים. בניו יורק טיימס ציינו כי זה עשוי להיות סימן להסכם המתפתח, ולדרך שבה ארה"ב תבטיח שהכספים שיופשרו לא ילכו למטרות טרור.

הדיפלומט היהודי-אמריקני דניס רוס, כיום יועץ מיוחד במועצה לביטחון לאומי, אמר כי "נראה שארה"ב מבהירה לאיראן שאם תגיע ל-90% העשרה, היא תשלם מחיר כבד. רוס, ששוהה בישראל ונפגש עם גורמי ביטחון שבקיאים בפרטי השיחות, אמר כי ממשל ביידן אינו מעוניין במשבר חדש. "הם רוצים להתמקד באוקראינה וברוסיה", אמר. "הדבר האחרון שהם רוצים זה מלחמה במזרח התיכון, שאתה יודע איך היא מתחילה – אבל לא איך היא נגמרת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים