ארגון ״15 דקות״ לקידום התחבורה הציבורית בישראל משיק את פרויקט ״מהיר לעבודה״ בשיתוף 8 עיריות ברחבי הארץ ומלווה אותן במהלך פורץ דרך ליצירת פתרונות להפחתת הגודש בדרך אל מוקדי התעסוקה שיכולים לחסוך למשק עשרות מיליארדים בשנה. העיריות המשתתפות: הרצליה, ראשון לציון, נתניה, חולון, יהוד-מונוסון, כפר סבא, אור יהודה וראש העין
במסגרת הפרויקט, מעניק הארגון הכשרה מעשית לרשויות לקידום סל פתרונות חלופיים להגעה לעבודה, תוך פנייה לחברות הגדולות ולמעסיקים בשטחי ערים אלו. לאחר ניתוח הנתונים ייערך מיפוי לצרכים של המועסקים במטרה להתאים ולספק פתרונות תחבורתיים כחלופה לרכב פרטי. בנוסף, הפרויקט כולל וובינר ייחודי לחברות הגדולות ולמעסיקים, יצירת שיתופי פעולה אזורים בין הרשויות, ועידוד השיח עם משרדי הממשלה שעובדים בתחום.
מוצא | יעד (מוקד תעסוקה) | זמן הגעה ברכב פרטי | זמן הגעה בתחבורה ציבורית |
רח׳ סעדיה גאון, קריית אונו | הרצליה פיתוח | כ-45 דקות | כשעה ו-28 דקות (החלפה של שני קווים) |
רחובות ההולנדית | עזריאלי חולון | כ-40 דקות | כשעה ו-20 דקות (החלפה של שני קווים) |
רח׳ הרב קוטלר, בני ברק | אזור תעשייה נתניה | כ-35 דקות | כשעה ו-20 (אוטובוס ורכבת או אוטובוס ו-2 רכבות) |
רח׳ עוזיאל, רמת גן | דוד המלך, ראש העין | כ-45 דקות | כשעה ו-15 דקות (החלפה של שלושה קווים) |
רח׳ יעקב פלומניק, לוד | אזור התעשיה כפ״ס | כ-40 דקות | כשעה ו-35 דקות (שלושה אוטובוסים ורכבת) |
קריית אלון, פתח תקווה | אזור תעשייה חדש, ראשל״צ | כ-55 דקות | כשעה ו-45 דקות (שלושה אוטובוסים) |
כיום, התחבורה הציבורית בישראל לאזורי תעסוקה גדולים איטית ומסורבלת. כמעט ולא קיימים קווים מהירים בין אזורי מגורים של עובדים למוקדי תעסוקה ראשיים, ועובד המשתמש בשירותי התחבורה הציבורית נאלץ פעמים רבות להשתמש בשירות מאסף וארוך שמכפיל ומשלש את זמן הנסיעה לעבודה, או לבצע החלפות רבות בין אמצעי תחבורה ציבורית (טבלה מצורפת בתחתית). התוצאה: מרבית העובדים מעדיפים להגיע למקום העבודה ברכב הפרטי, דבר הגורם לפקקי ענק בשעות הבוקר ואחה"צ.
עלות הפקקים מוערכת בכ-40 מיליארד שקלים בשנה, מחציתם בגין אובדן שעות עבודה ופנאי, ומחציתם בשל תאונות דרכים וזיהום אוויר. על פי דו״ח מבקר המדינה, צפיפות התנועה בישראל (סך הנסועה לק"מ כביש) היא הגבוהה במדינות ה-OECD – פי 3.5 מהממוצע במדינות אלו. צפיפות תנועת כלי רכב פרטיים בכבישים, בשילוב שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים, גורמים נזק לכלכלה ולחברה.
מנכ״לית ארגון ״15 דקות״ לרה פארן: ״על חווית הנסיעה לעבודה בפקקים כל ישראלי היה מעדיף לוותר. לצערנו, הפקקים רק הולכים ומחריפים ויש צורך בפתרונות יעילים ומהירים אשר יאפשרו לנו לוותר על הרכב הפרטי בהגעה לעבודה. החלטנו בארגון להרים את הכפפה ובתהליך ייחודי, ללוות עיריות המעוניינות לאפשר חלופות לעובדים המעוניינים להגיע לאזורי תעסוקה שלהן באמצעים שאינם רכב פרטי, וכן לסייע בחיבור כל הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים למתן פתרונות.