שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » היועמ"שית בחוות דעת נגד חוק הנבצרות
היועמ"שית הגישה חוות דעת נגד חוק הנבצרות: "עלולה להוביל למצבי קיצון שבהם לא יהיה מענה" | לדעתה: "יש מקום לשקול האם אכן ראוי ומוצדק להגביל את הנבצרות"
יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ | צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה הבוקר (ראשון) את חוות דעתה לגבי חוק הנבצרות של הקואליציה, ועל פיו ראש הממשלה יוצא לנבצרות רק במקרה של אי מסוגלות פיזית או נפשית לבצע את תפקידו, ורק בהסכמת 90 חברי כנסת. על פי חוות דעתה של היועמ"שית, ההצעה לא מתייחסת לאפשרויות נוספות שבהן נבצר מראש הממשלה לכהן בתפקידו, כך שעלולים להיווצר "מצבי קיצון שבהם לא יהיה מענה חוקי הולם".

עמדת היועמ"שית, שחוברה על ידי המשנה עו"ד גיל לימון, מציינת כי "הידרשות המחוקק להשלמת הסדר הנבצרות יכולה לתרום להבהרת עמימות המונח "נבצרות", ולהתוויית המנגנון המתאים לקביעת נבצרות. ואולם, ההסדר המוצע סובל מחסרונות וקשיים שמחייבים לטעמנו בחינה נוספת והשלמות".

עוד מבחזית החדשות

הקואליציה מנסה להעביר את החוק לפני הדיון בבג"ץ בעוד שבועיים. הצעת החוק, שהוגשה על ידי יו"ר הקואליציה אופיר כץ, מבקשת לקבוע כי רק הממשלה והכנסת יוכלו לקבוע נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה. ההצעה מגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. ההכרזה על נבצרות, לפי ההצעה, תוכל להתבצע על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75%. "במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת". כך על פי הצעת החוק.

עוד נכתב בהצעת החוק כי "משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כאשר הדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, וכאשר הוא כשיר פיזית ומנטלית, היא הדחה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד. הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת".

בחוות הדעת מטעם היועמ"שית נכתב כי "יש מקום לשקול האם אכן ראוי ומוצדק להגביל את הנבצרות אך ורק לטעמים של אי מסוגלות פיזית בריאותית או נפשית, תוך הוצאת מצבים נוספים בהם ראש הממשלה איננו מסוגל למלא את תפקידו מגדרו של החוק. במצב המשפטי הקיים, הוכרה האפשרות התיאורטית לקיום נבצרות בשל מצבים נוספים, וזאת בנסיבות חריגות וקיצוניות ביותר ועל בסיס תשתית ראייתית כבדת משקל. ביטולה של אפשרות זו בחקיקה, ללא הצגת מנגנון חלופי למצבים מעין אלו, עלולה להוביל למצבי קיצון בהם לא יהיה מענה חוקי הולם".

"שנית, יש לשקול את התאמת שיעור השרים וחברי הכנסת הדרושים לאישור הכרזת נבצרות, בין היתר, בשים לב להסדרים הנוגעים לסיום כהונת הממשלה בדרכים אחרות. שלישית, אנו סבורים כי יש להתנגד להוראת אי-השפיטות המוצעת, אשר יוצרת "חור שחור" משפטי שאינו נתון לביקורת שיפוטית, וכי יש להסתפק בהקשר זה בהלכות הנוהגות בדבר מתחם ההתערבות השיפוטי הצר בהחלטות כגון דא".

עוד מבחזית החדשות

"ולבסוף, אנו סבורים כי השילוב בין מרכיבי ההצעה בהצטברם יכול להוביל למצבים אבסורדיים, בהם ראש הממשלה ימשיך לכהן בתפקידו, על אף העדר מסוגלות לכך, למשל מטעמים בריאותיים, מבלי שניתן יהיה להביא להוצאתו לנבצרות מטעמים פוליטיים, ומבלי שתהיה סמכות לבית המשפט לתת סעד מתאים. לפיכך, עמדתנו היא כי מעבר לקשיים הקונקרטיים שתוארו לעיל, יש להתנגד להצעה בכללותה בנוסחה הנוכחי, וחלף זאת, לבחון את האפשרות לעצב מתווה מאוזן, שייתן ביטוי לתכליות השונות בנוגע לשאלת הנבצרות של ראש הממשלה".

העתירה נגד ראש הממשלה הוגשה לבג"ץ על ידי התנועה לאיכות השלטון. לטענת העתירה ראש הממשלה מפר את ניגוד העניינים שנערך לו בכך שהוא מתערב ברפורמה המשפטית ועל כן עליו לצאת לנבצרות. בקואליציה תקפו את המהלך וטענו כי מדובר ב"ניסיון הדחה לא חוקי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים