שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » ההיסטוריה של עוגת השמרים

עוגות השמרים שאנו מכירים כיום, הן תוצאה של אבולוציה שהתפתחה במשך מאות שנים, דרך השפעתן של תרבויות שונות וכמובן ההתפתחות הטכנולוגית שאנו כה רגילים אליה. לעוגות השמרים יש היסטוריה ארוכה ומעניינת במיוחד המספרת כיצד התפתחו טכניקות האפייה והתסיסה מימי העבר ועד ימינו אנו, הצטרפו אלינו למסע מרתק בזמן של אחד מחומרי התפיחה החיוניים ביותר – השמרים.

עוד מימי מצרים העתיקה

תאמינו או לא אבל את השימוש בשמרים ניתן לתארך עוד לימיה של מצרים העתיקה בתקופה של 2600-2100 לפנה"ס. לא רק מצרים העתיקה השתמשה בשמרים להתפחה אלא גם תרבויות עתיקות נוספות שגילוי התסיסה של השמרים שימש כגורם מכריע בהכנת מזון. הגילוי המרעיש של השמרים היה כמובן בטעות, כאשר נותר בצק בחוץ ושמרי הבר מהסביבה הקיימת התסיסו אותו, הדבר גרם לכך שהבצק יתפח ונוצר מרקם קליל ואוורירי יותר. הגילוי המקרי הוא זה שגם לשימוש מכוון בשמרים כדי לגרום למאפים שונים לתפוח.

ימי הביניים והרנסנס

במהלך תקופת ימי הביניים באירופה, האפייה תפסה תאוצה והתפתחה עד מאוד. דווקא היו אלו המנזרים אשר הפכו פתאום למרכזי חדשנות באפייה בשל הנזירים אשר החלו להתנסות ברכיבים שונים וטכניקות אחרות. בתקופת הרנסנס החלו לצוץ מתכונים מעודנים יותר למאפי השמרים ביניהם גם עוגות השמרים. כעת, נוספו לבלילה המקורית גם ביצים, חמאה וחומרי המתקה דוגמת דבש. עצם המתקת המאפים היה הגורם אשר בידל אותם מלחם וכך למעשה נוצרו עוגות השמרים הראשונות.

עוגות השמרים תופסות תאוצה

במאות ה-16 וה-17, עוגות שמרים הפכו לשכיחות לחלוטין בבתים רבים באירופה. הודות להמצאת תנור הארובה כבר במאה ה-15 התאפשרה אפייה מדויקת יותר, שתרמה לעלייה באיכותן של העוגות. עוגות השמרים המתוקות הפכו לפופולריות יותר ויותר כאשר החלו לשלב בהן גם פירות יבשים כמו שזיפים, ונהגו לאפות אותן עבור אירועים מיוחדים.

המהפכה התעשייתית והשמרים

המהפכה התעשייתית אשר באה עלינו לטובה במאות ה-18 וה-19 הביאה עימה שינויים משמעותיים בתחומים רבים הכוללים גם את תחום האפייה, כך למעשה נוצרו השמרים מסחריים. טרם המהפכה התעשייתית, על האופים היה להסתמך על שמרים טבעיים מהסביבה או על מחמצת. ברגע שהחלו להפיק שמרים מסחריים הפך תהליך האפייה לקל, פשוט ונגיש יותר.

עוגות השמרים החדשות

במאות ה-19 וה-20 המגוון של עוגות השמרים התעצם עד מאוד. מתכוני שמרים קלסיים מרחבי העולם כמו הפנטונה האיטלקי והבריוש הצרפתי פתאום קיבלו הכרה בינלאומית. העוגות הללו, אשר היה נהוג להכין אותן לכבוד ימי חג ואף טקסים דתיים, הביאו לקדמת הבמה את הוורסטיליות ששמרים תורמים למאפים שונים.

עוגות שמרים מסביב לעולם

בריוש היא עוגת שמרים צרפתית בעלת מרקם קליל, היא עשירה בטעם חמאתי, קלילה ובעלת מתיקות מעודנת. נהוג להגיש אותה לארוחת או כקינוח.

פנטונה היא עוגה גבוהה איטלקית שצורתה דמוית כיפה, גן היא בעלת טעמים חמאתיים והיא ממולאת בפירות יבשים וקליפות מסוכרות. נהוג לאכול אותה כעוגת חג המולד.

סטלן היא עוגת שמרים גרמנית בעלת מרקם דחוס היא מלאה בפירות ונהוג לבזוק עליה אבקת סוכר. גן עוגה זו מתקשרת לחג המולד.

קוגלהוף היא עוגת השמרים אשר גם נאפית בתבנית על שמה, לרוב היא תכיל צימוקים, אגוזים ויש מי שאוהב להכניס לתוך הבלילה גם ברנדי להעשרת הטעמים.

בבקה היא עוגת שמרים המגיעה ממזרח אירופה. זוהי עוגה מתוקה שנהוג למלא עם מילוי של שוקולד או קינמון, נהוג להגיש אותה בחגים יהודיים.

טכנולוגיה בראש

המאה ה-20 הביאה עימה התקדמות נוספת כאשר פותחו שמרים אינסטנט ועימם גם תנורים שאפשרו לאופים ביתיים להגיע לתוצאות המקסימליות בקלות רבה. בשל כך החלה תחייה מחודשת בכל הקשור לאפייתן של עוגות שמרים ביתיות ואף לשובם של מתכונים מסורתיים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים