האם אדם נוימן, האיש שעד לפני שמונה חודשים היה מזוהה עם WeWork ונתפס כמי שחטא ב'חטא היוהרה', עשה תשובה, או שמא למד נוימן על בשרו את מורכבות שוק הנדל"ן המסחרי והוא פונה כעת לאפיקים שונים מבלי להפיק לקחים? את התשובה לשאלה הזו רק הזמן יספק. אולם לכותרות, חזר כבר נוימן הבוקר.
על פי הדיווח היום ב'כלכליסט', השקיע לאחרונה אדם נוימן 10 מיליון דולר בחברת המכוניות השיתופיות גו טו גלובל (GO TO GLOBAL, ובשמה הקודם car 2 go ואוטותל), תמורת 33% ממניותיה. החברה־האם (81.67%), קבוצת שרותי הרכב שגריר, תיוותר עם 54.19%, ויתר המניות יוחזקו על ידי עובדי החברה והמייסדים.
גו טו גלובל הוקמה ב־2008 ופועלת ב־10 ערים בישראל ובאי מלטה. החברה, שמעסיקה 160 עובדים, סיימה את 2019 עם הכנסות של 13.6 מיליון דולר והפסד של 2.72 מיליון דולר, בהשוואה להכנסות של 11.3 מיליון דולר והפסד של 3.21 מיליון דולר ב־2018.
על פי הדיווחים, לאחר חודש וחצי של משא ומתן, סוכם כי נוימן יוכל למנות דירקטור מטעמו, וכי השקעתו תשתקף לחברה לפי שווי של 30 מיליון דולר. בנוסף, הומרה הלוואת בעלים של שגריר ושל בעלי מניות נוספים בגובה 9 מיליון דולר, לפי אותו שווי.
את ההצעה להיכנס שותף בחברה קיבל נוימן מחברת האם שגריר, באמצעות היו"ר יוסי בן שלום, הנחשב לאחד מידידיו הקרובים של נוימן.
מאז החלה שגריר להיסחר ב־2016 היא עלתה ב־90%, אך צנחה ב־55% משווי השיא שלה בנובמבר 2017, 195 מיליון שקל.
"בשנים האחרונות שוק ההון נתן לשגריר דיסקאונט בגלל האחזקה בגו טו גלובל", אמר בן שלום ל'כלכליסט'. "כעת החברה קיבלה שווי של 30 מיליון דולר, שהוא בוודאי טוב יותר מהשווי השלילי שניתן לה בעבר. שגריר תמכה כלכלית בחברה, ובכך נמנע ממנה לעשות עם הכסף דברים אחרים, כמו לחלק דיבידנד או להשקיע בפעילויות אחרות, וכעת התזרים משתחרר ובסופו של דבר הצלחנו להביא משקיע בסדר גודל של אדם נוימן, וזו הוכחה לאמונה שלנו בחברה למרות הביקורות. נוימן מביא ערך מוסף בהבנה שיווקית מעמיקה, בהכרות וניסיון בתחום השיתוף, ובהיכרות רחבה עם גורמים בחו"ל".
לדברי גיל לייזר, מנכ"ל החברה מאז 2015, "ההשקעה מכוונת לפעילות שנקים בעיר נוספת באירופה, ואחריה קל יותר להתרחב למדינה כולה. עם אדם נהפוך לשחקן משמעותי באירופה בחמש השנים הקרובות. סביר שנמשיך בגיוס נוסף בסוף 2020, שגובהו ייקבע בהתאם למדינת היעד ומודל הפעילות בה". על הפסדי החברה המתמשכים אמר לייזר: "אנו חברה צומחת. כשנה מאז שנכנסתי לחברה היא הכניסה כ-4.2 מיליון דולר ואת 2019 היא סיימה עם כ-13.5 מיליון דולר. מתוך 12 הפעילויות שלנו, שש הוותיקות כבר רווחיות".
גו טו גלובל נפגעה מסגר הקורונה, אך לאחר מכן דווקא חלה עלייה של 12%-10% בביקושים במאי־יוני. "מי שעד היום נסע בתחבורה ציבורית מעדיף להשתמש בשירותים שלנו שמאפשרים ריחוק חברתי. בנוסף, אלה שהחזירו את רכבי הליסינג או ויתרו על רכב בשל ההוצאה, עברו לשירותי החברה", מסביר לייזר.