שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » בשורה לאלרגנים: ארה"ב תחייב חברות לציין את מרכיב השומשום על האריזה
החל מהיום יחויבו חברות המזון והמסעדות בארה"ב לציין על גבי האריזות או התפריט האם הוא מכיל שומשום | ומה המצב בישראל שבה אחוז גבוה של סובלים מאלרגיה לשומשום?
תגיות: ,
שומשום וטחינה | צילום: freepik

היום (ראשון) הודיע מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) כי החל מהיום גם השומשום יתווסף לרשימת המרכיבים האלרגנים במזון, לצד שמונת המרכיבים הקיימים כיום, בוטנים, אגוזים, חלב, ביצים, דגים, רכיכות וסרטנים, חיטה ופולי סויה.

משמעות המהלך הוא, שמעתה תהיה חובה על פי חוק להצהיר על גבי כל מוצר או מאכל כי הוא מכיל שומשום, כמו גם לעמוד בתנאי ייצור קפדניים, כמו בידוד פס הייצור ועמידה בביקורת מחמירה. בכך מצטרפת ארצות הברית למדינות נוספות באירופה כמו קנדה, אוסטרליה וניו זילנד, שבהן ציון השומשום כמרכיב אלרגני נדרש זה כמה שנים. 

עוד מבחזית החדשות

בישראל, לעומת זאת, עדיין מדובר בהחלטה שתלויה ביצרניות המזון והמסעדות, ולכן גם השימוש הנפוץ באזהרה "עשוי להכיל שאריות שומשום" על גבי אריזות מוצרים של רבות מהחברות הגדולות במשק.

במחקרים שפורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי JAMA, עולה כי כ-10.8% מהאוכלוסייה סובלת מאלרגיה או רגישות למזון. דווקא בישראל, בניגוד לארצות הברית, אלרגיה לשומשום נחשבת לנפוצה מאוד ומיוחסת לשימוש הנרחב במוצר במטבח הים תיכוני. בטחינה, בחומוס, בחלבה, בתבשילים, ברטבים, בפלאפל ועוד. קל לזהות אותו על גבי בייגלה או לחמנייה אבל פעמים הוא אינו נראה לעין כמו בתוך גרנולה, דגנים, חטיפי אנרגיה, סלט חצילים או אפילו בשמן מתובל.  

מסיבה זו, רבים בירכו על המהלך של ה-FDA, בתקווה שיאומץ גם בארץ. הבעיה היא, שמהלך כזה עלול להוביל דווקא לתוצאות הפוכות מכוונת המחוקק. מומחים בתעשיית המזון האמריקאית אמרו שהדרישות החדשות מורכבות ולא תמיד מעשיות ״זה כמו לבקש ללכת לחוף הים ולהסיר משם את כל החול״, אומר אחד היועצים העסקיים של רשת מזון מהיר.

נוכח ההשקעה הכספית הכבדה שדרושה לבידוד פס הייצור, הצהרת החברות כי המוצרים שלהם מכילים שומשום הופכת פתאום למשתלמת הרבה יותר. בעבר הוסיפו מספר חברות במכוון אלרגנים מסוימים למוצריהן ועדכנו את התוויות בהתאם. 

עוד מבחזית החדשות

כך, החוק החדש, שנועד להפוך מזון לבטוח יותר עבור אנשים עם אלרגיות, מותיר אותם למעשה ללא אפשרות לרכוש את המוצרים הללו או במקרה הגרוע יותר, הם עלולים לטעום בטעות מזון שמסוכן עבורם.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה, כי בחודש נובמבר האחרון פורסמה טיוטת התקנות לסימון אלרגנים וחומרים הגורמים לאי סבילות להערות הציבור, כשאחד מהמזונות ברשימה הוא שומשום, "וזאת בדומה לרשימה האירופית למזונות האלרגניים ולכוונת ה-FDA להכלילו ברשימה. טיוטת התקנות דורשת את אישור הכנסת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים