שיתוף
תגובות
כלכלה » כל האמת על מלחמת המחירים בין רשתות השיווק ליצרניות המזון
שופרסל העבירה בשתיקה את הכוונה של שטראוס להעלות מחירים בשיעור ניכר, ובכך היא הכשירה את הקרקע למו"מ על שיפור תנאי הסחר עימם | התוצאה, הצרכן ישלם יותר
סניף שופרסל בחולון | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

מלחמת התייקרויות המחירים תופס תאוצה ושטראוס, שעדיין מלקקת את פצעי הריקול הגדול, היא החברה הראשונה שקופצת על ההזדמנות להעלות מחירים, לאחר ששופרסל נכנעה בלית ברירה לעליית המחירים של תנובה. מנכ"ל שטראוס שי באב"ד, הכריז על העלאת מחירים חדה של עד 9.5% על מרבית מוצרי החברה שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא.

שטראוס הייתה הראשונה מבין חברות המזון הגדולות שהעלתה את נושא העלאות המחירים, כשבדו"חות הסיכום של הרבעון הראשון של 2021 ציינה החברה כי בעקבות התייקרות חומרי הגלם וההובלה החברה נערכת לאפשרויות שונות, ובהן עדכון מחירי מכירה. היה זה איתות ראשון של חברת מזון גדולה בישראל  לגבי העלאת מחירים אפשרית, שכן באותם ימים רק יצרנים קטנים הגישו בקשות להעלאות מחירים, בעוד שהחברות הגדולות נמנעו מכך.

עוד מבחזית החדשות

בסופו של דבר התוכנית לא יצאה אל הפועל באותו זמן מכיוון שפשיטת חוקרי רשות התחרות על משרדי שטראוס לפני כשנה והחרמת המחשבים והניידים  כמו גם החקירה באזהרה של בכירי החברה עיכבה את העלאת המחירים. בהמשך התמודדה החברה עם זיהום הסלמונלה במפעל הממתקים באפריל ואירוע דומה במפעל הממרחים בארה"ב אילצו את החברה להקפיא את התוכנית.

ההערכות היו שהמהלך יחודש רק בעוד מספר חודשים, אחרי שהחברה תשקם את אמון הצרכנים. אלא שבאב"ד, שרק נכנס ללשכת המנכ"ל, זיהה את חלון ההזדמנויות שנפתח בדצמבר, התקופה שבה שופרסל מעדכנת את הסכמי הסחר עם הספקים לשנה הבאה. הכניעה של שופרסל לתנובה בשבוע שעבר ואישור  חלקי של העלאת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח בשיעור של 4.7%, כרוכה בסנקציה שבאה לידי ביטוי בהוצאת מוצרים אחרים של תנובה מהמגוון. המשמעות של צעד זה הייתה ליידע את תנובה, ואגב כך את שאר הספקים, כי אם ירצו ששופרסל תאשר את הבקשות הנערמות על שולחנו של סמנכ"ל הסחר ניר מטוסביץ, יהיה עליהם לשלם לה והרבה.

למעשה שופרסל ושטראוס נמצאות בסיטואציה דומה. שתיהן בעיצומו של משבר ניהולי ועסקי שגבה מחיר כבד בתוצאות הפיננסיות; ובנוסף, בראשן עומדים מנהלים שזה עתה מונו לתפקיד ונדרשים להוכיח שהבחירה בהם הייתה נכונה. קשה שלא לראות את ההקבלה גם בדרך שבה בחרו המנכ"לים הטריים לשווק את הצעדים שנקטו בשבוע שעבר תוך דאגה לעצמם לתגמול נדיב במיוחד, בעת שהם מפטרים מאות עובדים זוטרים לטובת התייעלות.

מנכ"ל שופרסל אורי וטרמן הצליח להסתיר את הסיבה האמיתית לסנקציה נגד תנובה, כדי לא לחשוף שלא רק שאינו פועל לטובת הצרכנים, אלא למעשה הוא מפעיל לחץ כבד על הספקים שישפרו את תנאי הסחר, כדי להגדיל את הרווח של הרשת, שבא על חשבון הצרכנים. באב"ד מצדו בחר לעשות מניפולציה של הנתונים, בחישוב שיעור ההתייקרות הממוצע הוא לקח בחשבון גם מוצרים שכלל לא התייקרו והציג התייקרות של 2.9% בלבד, פחות משליש מההתייקרות המקסימלית.

היהירות של באב"ד להעלות את מחירי הממתקים, למרות שהם חזרו למדפים רק בימים אלו אחרי הריקול לפני חצי שנה שבמהלכה השוק הסתדר מצוין גם בלעדיהם, משתווה לשתיקתו של וטרמן בנוגע להעלאת המחירים שמגיעה עד כ־10%. השתיקה תמוהה במיוחד אחרי שהאחרון מיהר לקפוץ לפני כחודש על ההזדמנות הראשונה שנקרתה בדרכו לפתוח בסכסוך מסחרי עם טרה, שביקשה להעלות את מחירי מוצרי החלב שאינם מפוקחים ב־4.9%, שיעור זהה לזה שהמדינה העלתה את המפוקחים.

עוד מבחזית החדשות

במהלך התקופה שווטרמן פתח בסכסוך עסקי עם חברת תנובה השולטת במקרר החלב, הוא הסלים אותו ונסוג ממנו חמישה ימים לאחר מכן.  אך באורח תמוה כששטראוס שיגרה את המחירון החדש שלה, הכולל מוצרים שהתייקרו בשיעור כפול מזה שביקשה טרה, נאלם וטרמן דום ולא התייחס לכך מטוב ועד רע.

ההערכה היא שהספקים שכבר שיגרו בקשות להעלאות מחירים ואלו שעדיין ממתינים לראות  מתי יהיה נכון עבורם להיכנס לזירה מתרגמים את השתיקה כנכונות לנהל מו"מ, שיוביל לאישור ההעלאות המחירים שברצונם לקדם. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים